با این وجود هنوز هم یک موتور v12 نماد شکوه و قدرت و اصالت یک خودرو ساز است. حالا میخواهیم شما را با خودروهایی که طی چند سال اخیر با موتورهای v16 تولید شدند، آشنا کنیم:
مطمئناً کمتر کسی نام این خودرو را شنیده است. خودرویی که در دهه ی 90 میلادی به یک موتور 16v با حجم 6000 سی سی، 540 اسب بخار قدرت داشت. هدف این شرکت ایتالیایی از طراحی و تولید این سوپر اسپرت متفاوت در آن زمان، رقابت و نشان دادن برتری این اتومبیل بر رقبای بازار آن دوران بود. طراحی این خودرو توسط آقای مارچلو گاندینی که یکی از طراحان شرکت لامبورگینی بود، انجام گرفت به همین خاطر شاهد شباهت هایی میان این اتومبیل و لامبورگینی دیابلو هستیم. موتور این سوپر اسپرت هم دست پرورده ی مهندسان سابق شرکت لامبورگینی میباشد. آنها دو موتور 8 سیلندر v شکل را با یکدیگر ترکیب کرده و یک موتور v16 را پدید آوردند. این موتور که در قسمت عقب ماشین، به صورت عرضی نصب شده بود، قادر بود با گیربکس تعریف شده سرعتی معادل 330 کیلومتر در ساعت را بپیماید.
Cizeta v16t 1991
اما دیری نپایید که به علت سیاست غلط در قیمت گذاری این خودرو نسبت به رقبای مطرح بازار آن زمان، از میدان رقابت کنار رفت.
لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در اوایل دهه ی 90 میلادی بیش از 300 هزار دلار بود.
کادیلاک در سال 2003 برای بازگشتن به دوران اوج و رقابت با خودروهای لوکس، چند مدل مفهومی را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرد، تا پایه ای برای تولید محصولات جدید این شرکت باشد. در میان این خودروهای مفهومی، یک خودروی چهار درب غول پیکر و هیجان انگیز خودنمایی میکرد. این خودرو با موتور v16 به حجم 6130 سی سی، میتوانست 1000 اسب بخار قدرت و 1354 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
Cadillac Sixteen
مهندسان شرکت کادیلاک برای کاهش مصرف سوخت این موتور، سیستمی را تعبیه کرده بودند که در زمان توقف یا حرکت در سرعت های پایین 8 سیلندر آن از کار می افتادند. هرچند که این کادیلاک یک نمونه ی مفهومی بود ولی از امکانات چیزی کم نداشت. حتی اگر تولید میشد و به رقابت با بزرگان میپرداخت.
- اما این ماشین به خاطر هزینه های بالا هیچگاه به تولید انبوه نرسید و به موزه ی کادیلاک فرستاده شد تا جزو کارهای خارق العاده ی کادیلاک محسوب شود.
همانطور که میدانید شرکت رولزرویس، خودروساز لوکس انگلستان، تحت مالکیت ب ام و است. تلاش شرکت رولزرویس همیشه در لوکس بودن و دوام و کیفیت بوده و تا به الآن هم موفق شده است.
اما در سال 2004 شرکت ب ام و اولین خودرو مفهومی رولزرویس را با مدل ای ایکس 100 تولید کرد. این نسخه ی مفهومی که به مناسبت یکصدمین سال روز آشنایی و ملاقات چارلز رویس با هنری رویس بود ساخته شد. موتور این رولزرویس که ب ام و برای ان تدارک دید، یک موتور v16 با حجم 9000 سی سی بود که میتوانست 700 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتارور را در اختیار راننده بگذارد.
Rolls-Royce 100EX Centenary
رولزرویس دیگری که ب ام و برای ان موتور v16 گذاشت، یک رولزرویس فانتوم بود. این رولزرویس در فیلم جانی انگلیش حضور داشت که به سفارش بازیگر انگلیسی، روان اتکینسون (مستر بین) از مدیران شرکت ب ام و، این موتور بر روی آن نصب شد.
- علت پایین بودن قدرت این موتور نسبت به همتایان خود، عدم استفاده از توربو شارژر و سوپر شارژر بوده و کمتر پیش آمده که رولزرویس وارد جنگ قدرت موتور و گشتاور بشود.
کمپانی بنتلی هم یک خودروساز انگلیسی است که از سال 1998 تحت مالکیت شرکت فولکس واگن در آمده است. یکی از عواملی که باعث شد شهرت بنتلی فراگیر شود، تولید خودروهای لوکس و دست ساز و خاص بود. البته در سوابق این شرکت نمونه های اسپرت هم وجود دارد. زمانی که بنتلی به طور کامل زیر نظر فولکس واگن در امد، فولکس واگن تولید یک مدل سوپر اسپورت را در برنامه ی خود قرار داد که با نشان بنتلی باشد. فولکس با این تصمیم هوشمندانه دو هدف را نشانه گرفت:
1_ ارتقای اعتبار برند بنتلی
2_ به نمایش گذاشتن موتور w16 که ساخته ی خود فولکس واگن بود.
همان موتور آشنایی که بعد ها با ایجاد تغییرات و تقویت آن وارد جسم بوگاتی شد. این موتور با حجم 8000 سی سی و بدون استفاده از سیستم پرخوران، قادر بود 630 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید کند. سرنوشت این خودرو هم شبیه کادیلاک 16 بود و هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.
Bentley Sportscar Concept
البته این کار فولکس نه تنها لطمه ای به برند بنتلی نزد، بلکه به موضوع شماره یک نشریات جهان تبدیل شد.
کمپانی آئودی هم یکی از زیر مجموعه های فولکس واگن است. فولکس واگن این بار هم قصد داشت تا بازخورد مردم را نسبت به یک خودروی گران قیمت با موتور w16 بسنجد. به همین خاطر یک سال بعد از بنتلی hunaudiers موتور w 16 را روی یک آئودی مفهومی قرار داد. با تغییرات و بهینه سازی هایی که روی این موتور انجام داده بود، خروجی موتور به 780 اسب بخار و حداکثر سرعت آن به 350 کیلومتر در ساعت رسیده بود.
این خودرو از طراحی نا معلومی پیروی میکرد، به همین دلیل تولید این ماشین با طراحی عجیب و لوگوی آئودی بسیار بعید بود و همانطور هم شد و این اتومبیل رنگ خیابان ها را هم به خود ندید. اما باز فولکس واگن علاوه بر افزودن اعتبار به برند آئودی، قدرت خودش را در تولید موتورهای 16 سیلندر به رخ دیگر کمپانی ها کشید. این کار باعث خلق خودرویی خاص به نام آئودی ار 8 با لوگوی آئودی شد.
کمپانی بوگاتی هم که در اصل یک سوپر اسپرت ساز فرانسوی بود، که چند سالی است که تحت مالکیت فولکس واگن قرار دارد. زمانی که تصمیم فولکس واگن برای تولید بوگاتی جدی شد، یک موتور w18 برای ان در نظر گرفت. این موتور غول پیکر از تشکیل سه موتور 6 سیلندر خطی تشکیل میشد که با یک میل لنگ مشترک به حرکت در می آمدند. حجم این پیشرانه 3.6 لیتر بود که 555 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور داشت. به همین خاطر فولکس واگن 3 الی 4 طرح مفهومی را معرفی کرد که همگی موتور یکسانی داشتند. طراحی یکی از این مفهومی ها بر عهده ی شرکت ایتال دیزاین بود. این شرکت یک مدل چهار در هم در سال 1999 برای فولکس طراحی کرده بود که قرار بود از همین موتور w18 استفاده کند. اما باز هم هیچ یک از این مفهومی به تولید نرسید و موتور 18 سیلندر هم در حد نمونه باقی ماند.
زمانی که مهندسان فولکس واگن از کارایی و توان موتور 18 سیلندر نا امید شدند ، ترجیح دادند که با یکسری اصلاحات انقلابی موتوری قویتر از نمونه 18 سیلندر را طراحی کنند. مدیران ارشد فولکس واگن که به نوعی مالک برند بوگاتی بودند، درخواست طراحی مجدد یک موتور قویتر و بهتر از نمونه ی 18 سیلندر را از مهندسان فنی این شرکت خواستار شدند.
مهندسان هم بدون فوت وقت و با استفاده از تجربیات گذشته و مهندسی بی عیب و نقص المانی، یک موتور 16 سیلندر با حجم 8000 سی سی و با قدرت 1001 اسب بخار قدرت و 1250 نیوتن متر طراحی کردند. قدرت بالای این موتور مدیون 4 توربوشارژر بسیار قوی بود. این موتور از بلوک 4 موتور 4 سیلندر خطی تشکیل میشد.
Bugatti Veyron 2005
قطعاً این بوگاتی به موتور مجهز نبود، بلکه به یک نیروگاه مجهز شده بود. برای خنک کاری این نیروگاه از سه رادیاتور بزرگ، کمک گرفته میشد. حداکثر سرعت این بوگاتی 407 کیلومتر در ساعت اعلام شد.
این بوگاتی برای چندین سال عنوان سریعترین خودروی دنیا را با خود یدک میکشید ، تا اینکه رقیبانی از دیگر کشور ها پدید آمدند. فولکس واگن هم بیکار ننشست و یک نمونه ی قویتر را تولید کرد. این بوگاتی 1200 اسب بخار قدرت و 1500 نیوتن متر گشتاور داشت. حداکثر سرعت این بوگاتی با تست های انجام شده 431 کیلومتر اعلام شد و بار دیگر رکورد سریعترین خودروی جهان را از آن خود کرد. این خودرو تنها سوپر اسپرت 16 سیلندر تولیدی دنیاست و به نوعی میتوان گفت که تاج پادشاهی سوپر اسپرت ها را بر سر دارد. بدون شک معروف ترین و جنجالی ترین سوپر اسپرت دنیا همین بوگاتی ویرون است که برای سال های متمادی خبر ساز ترین خودرو در شبکه ها و نشریات جهان بوده است.